Auto Train Brain yazma, okuma, dinleme becerilerinin geliştirilmesi için etkin bir yöntem

Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde 2019 yılında yapılan klinik araştırmaya katılan 30 disleksili çocuğa TILLS testi uygulanmıştır. TILLS testi, öğrenme bozukluğunu ölçen ve Disleksi Vakfı tarafından Türkçe’ye çevrilen yeni bir testtir.

TILLS testinin 2 boyutu vardır (dil ve yöntem). Dinleme yöntemi için (1) Kelime Bilgisi Farkındalığı, (2) Fonetik Farkındalık, (6) Dinlediğini anlama, (8) Yönerge takip;

Konuşma yöntemi için, (4) Kelime tekrarlama, (3) Hikayeyi Yeniden Yazma, (13) Sosyal iletişim; Okuma yöntemi için (10) Kelime okuma, (11) Akıcı okuma, (7) Okuduğunu Anlama;

Yazma yöntemi için, (5) Kelime yazımı, (12a) Yazılı anlatımlar – Kelime puanı, (12b) Yazılı anlatım – Uyuşmazlık puanı, (12c) Yazılı Anlatım – Cümle Birleştirme Puanı;

Bellek için, (14) Rakam Aralığı ileri, (15) Rakam Aralığı Geri, (9) Gecikmeli Öyküyü Yeniden Yazma alt testleri bulunmaktadır.

Deney grubunda olan disleksili çocuklar haftada 3 kez, toplamda 60 kez Auto Train Brain eğitimi almışlardır. Kontrol grubunda yeralan disleksili çocuklar haftada 2 kez özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde özel eğitim almışlardır.

Deney ve kontrol grubunda yeralan disleksili çocukların deney öncesi ve deney sonrası  TILLS alt testlerinden aldıkları ortalama puanların farkları hesaplanmış ve büyükten küçüğe sıralanmıştır. Bu sıralamaya göre ilk 3’te yeralan alt test puanlarına göre deney ve kontrol grubu için yöntemler arasında önceliklendirme yapılmıştır.

Buna göre, deney grubunda yeralan disleksili çocuklar, 1. Yazma 2.Okuma 3.Dinleme yöntemlerinde en fazla ilerleme kaydetmiştir.

Sadece özel eğitim alan kontrol grubundaki disleksili çocuklar ise

1.Dinleme 2.Bellek 3. Konuşma  yöntemlerinde en fazla ilerleme kaydetmiştir.

Bu sonuçlara göre, Auto Train Brain eğitiminin, sol occipital ve sol parietal bölgeleri öncelikli olarak geliştirdiği, daha sonra temporal ve Broca alanına doğru geliştirmeye devam ettiği izlenmektedir.

Özel eğitim alan grupta ise sol temporal ve Broca alanının en fazla geliştiği, ancak sol occipital ve sol parietal bölgelere eğitimin etkisinin zayıf olduğu izlenmektedir.

Bu karşılaştırmadan yola çıkarak, Auto Train Brain eğitiminin, disleksinin ana problemi olan okuma ve yazma becerilerini sol hemisfer baskınlığını artırarak ve beynin doğal gelişim sırasını izleyerek etkin çözümlediği izlenmektedir.

Deney(AutoTrain Brain) grubuOrtalama gelişim puanı
Heceleme0.375
Okuduğunu anlama0.31
İşittiğini anlama0.19
Hikayeyi yeniden anlatma0.19
Fonetik farkındalık0.19
Yönerge takip0.19
Yazılı ifade0.19
Kelime farkındalığı0.13
Kelime tekrarı0.13
Okuma0.06
Sosyal etkileşim0.06
Hikayeyi sonra anlatma0.06
Akıcı Okuma0.06
Rakamları ileriye doğru sayma0.06
Cümle-yazılı ifade0.06
Rakamları geriye doğru sayma0
Kelime- yazılı ifade-0.06
Kontrol (Özel eğitim) grubu
Kelime farkındalığı0.57
Rakamları geriye doğru sayma0.42
Hikayeyi yeniden anlatma0.36
Rakamları ileriye doğru sayma0.35
Heceleme0.29
Okuma0.29
Sosyal etkileşim0.28
İşittiğini anlama0.21
Yönerge takip0.14
Hikayeyi sonra anlatma0.14
Kelime tekrarı0.14
Fonetik farkındalık0.07
Cümle- yazılı ifade0
Akıcı okuma0
Okuduğunu anlama-0.1
Kelime-yazılı iade-0.21
Yazılı ifade-0.3

2 thoughts on “Auto Train Brain yazma, okuma, dinleme becerilerinin geliştirilmesi için etkin bir yöntem

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s